Amos Oz

Views - faces of literature
Independent of physical resemblance, a portrait always aims at personality, it tries to express the core of a human being’s nature. Always, the face was considered the mirror of the soul. Face and mimic are the communicative traffic-points of the unspoken and the unspeakable. Even more, the human face is a tale itself. Life writes its lines into a face and, with each engraved experience tells about what the portrayed person was and still is in his or her life. We follow these traces and hope to recognize ourselves within the portrait of the other. This constitutes the inexhaustible atttraction of the portrait.

The Kaufleuten is probably the best known club in Zurich. Readings of contemporary writers from all over the world are a part of its program.There is only little timefor Werner Pawlok and his project. It is always the same installation, a ring-flash and the camera with a polaroid film. Always the same light too, which meets different  ages, vitas and facial landscapes. Pawlok explains the procedure to Jonathan Franzen: Only two shots, pressing the release twice. One of the portraits is for the author, the other one becomes part of Pawloks contemporary writers series. A distance of only twenty centimeters separates the author and the camera. What does the face reveal of this life? The reactions towards the portraying situation vary: from easygoing to superior and open, but also irritated by this close look that searches for the way inside. "You are not going to look into my soul", Franzen says arranging his glasses like a shield.

Views - faces of literature
Das Porträt zielt, unabhängig von der körperlichen Ähnlichkeit, stets auf die Persönlichkeit, es versucht den Wesenskern eines Menschen zum Ausdruck zu bringen. Das Gesicht gilt seit altersher als Spiegel der Seele. Gesicht und Mimik sind der kommunikative Umschlagplatz des Ungesagten und Unsagbaren. Mehr noch, das menschliche Gesicht ist eine eigene Erzählung. Das gelebte Leben schreibt sich ein in das Gesicht und schildert mit jeder eingegrabenen Erfahrung was der porträtierte Mensch im Leben war und ist. Wir folgen diesen Spuren und erkennen im Porträt des Anderen, so hoffen wir, auch uns selbst. Das macht den unerschöpflichen Reiz der Porträtdarstellung aus.

Das Kaufleuten ist wohl der bekannteste Club in Zürich. Im Programm auch: Lesungen zeitgenössischer Autoren aus aller Welt. Für Werner Pawlok und sein Projekt bleibt wenig Zeit. Stets der gleiche Aufbau, Ringblitz und die Kamera mit Polaroid Film. Immer das gleiche Licht, das auf unterschiedliche Lebensalter, Lebensläufe, Gesichtslandschaften trifft. Pawlok erklärt Jonathan Franzen den Ablauf: zwei Schüsse nur, zweimal auf den Auslöser gedrückt. Ein Portrait bekommt der Autor, das andere wird Teil von Pawloks Reihe contemporary writers. Autor und Kamera sind nur zwanzig Zentimeter voneinander entfernt. Was gibt das Gesicht von diesem Leben preis? Die Reaktionen auf die Porträtsituation fallen unterschiedlich aus: gelassen, souverän, offen oder auch irritiert von so viel Nahsicht, die den Weg nach Innen sucht. "Du wirst mir nicht in die Seele schauen", sagt Franzen und rückt seine Brille zurecht wie einen Schutzschild.

Bildübersicht views - faces of literature von Werner Pawlok